Sunday, February 14, 2010

NORMAN KRU PENGETUA AF8


Norman KRU diumumkan sebagai pengetua AF8 sekaligus telah menamatkan pelbagai spekulasi dan teka-teki orang ramai tentang siapakah yang bakal menerajui akademi pada tahun ini. Program yang akan terus disiarkan di Astro RIA (saluran 104) ini juga turut membawa kembali barisan pengajar yang pernah berjuang untuk AF seperti Siti Hajar (Guru Vokal Teknikal), Linda Jasmine (guru tari), Adnan Abu Hassan (Guru Vokal Persembahan) dan Fatimah Abu Bakar (Kaunselor dan Guru Bahasa Inggeris) di samping pelakon berbakat yang tidak asing lagi; Que Haidar (Jurulatih Drama).

Selain daripada pengumuman peneraju akademi, Akademi Fantasia juga amat berbesar hati untuk mengumumkan wajah-wajah eksklusif Astro; Sarimah Ibrahim yang akan berpasangan dengan seorang lagi pengacara hebat kelahiran Astro sendiri iaitu Jimmy Shanley. Gandingan duo pengacara hebat ini bakal disatukan buat pertama kalinya di pentas mingguan Konsert Akademi Fantasia musim kelapan.

Pengalaman mengacarakan rancangan Diari AF selama dua musim semenjak AF6 dan mengacarakan program antarabangsa versi Asia, Biggest Loser Asia yang sedang hangat ditayangkan di saluran ASTRO di samping bertahun-tahun pengalaman dalam bidang pengacaraan dan lakonan memberikan kelebihan kepada Sarimah Ibrahim untuk mengacarakan siaran langsung Konsert AF di samping Jimmy Shanley yang sudah sinonim namanya bersama program Trek Selebriti siaran Astro selama enam musim.

Menurut Pengurus Saluran Astro RIA (saluran 104); Puan Azlin Reza Azmi berkata, ”Pihak Astro amat teruja untuk memulakan Akademi Fantasia musim kelapan dan mengucapkan selamat kembali kepada Sarimah Ibrahim dan barisan tenaga pengajar yang pernah mewarnai dunia realiti Akademi Fantasia di musim-musim lalu. Ini merupakan bonus untuk musim ini kerana mereka bukan sahaja mempunyai pengalaman luas di dalam bidang masing-masing, malahan juga telah mengetahui selok-belok dan merasai sendiri cabaran dan rintangan suka-duka hari-hari di dalam akademi.

Kami juga amat mengalu-alukan kedatangan komposer, penyanyi, usahawan dan ahli poiltik yang disegani; Norman Abdul Halim yang akan memimpin akademi pada kali ini sebagai pengetua AF8 di samping Que Haidar dan Jimmy Shanley ke dalam keluarga AF8. Kami yakin latar belakang dan pencapaian dalam bidang masing-masing dapat dikongsi bersama bukan sahaja bersama para pelajar tetapi juga penonton-penonton setia program realiti nombor satu negara ini. Persetujuan dan komitmen mereka untuk sama-sama menyumbang kepada kejayaan AF8 amat dihargai dan saya pasti musim ini akan lebih meriah dengan kehadiran mereka.”

Pada musim kelapan ini, para penonton dan peminat AF umumnya diberi lebih masa dan peluang untuk menilai prestasi persembahan peserta kegemaran masing-masing sebelum menghantar undi apabila keputusan penyingkiran akan hanya dilakukan pada hari Ahad melalui program siaran langsung Debaran AF. Keputusan ini diambil selepas mengambil kira pelbagai faktor seperti masa suntuk untuk mengundi peserta pilihan selepas mengadakan persembahan mingguan.

Akademi Fantasia bakal menemui para penonton melalui empat program utama iaitu Tirai AF, Diari AF, Konsert AF dan Debaran AF.

Tuesday, October 13, 2009

Akim AF7 dah ada website?

akim01

Zaman sekarang nie bebudak remaja dah biasa dengan internet… jadi kalau artis nak ‘mesra remaja’ maka mereka mestilah ada website. Lagipun ini adalah ‘trend’ semasa. Kalau artis yang tak ada website atau blog…. kita boleh anggap artis nie artis ketinggalan zaman. Malu beb….

Jadi bila Akim AF7 dah ada website…. aku tabik spring kat dia… Tapi harap jangan lupa update yer….

Thursday, May 07, 2009

P14/14 PENYINGKIRAN - KONSERT MINGGU KE-8

P13/14 MENUJU PUNCAK - KONSERT AF7 MINGGU KE-8

P12/14 PERSEMBAHAN PELAJAR - KONSERT AF7 MINGGU KE-8

P11/14 KOMEN (ISMA & HAFIZ) - KONSERT MINGGU KE-8

P10/14 HAFIZ - KONSERT AF7 MINGGU KE-8

P9/14 ISMA - KONSERT AF7 MINGGU KE-8

P8/14 KOMEN (YAZID & AISHAH) - KONSERT MINGGU KE-8

P7/14 AISHAH - KONSERT AF7 MINGGU KE-8

P6/14 YAZID - KONSERT AF7 MINGGU KE-8

P5/14 KOMEN (AKIM & CLAUDIA) - KONSERT MINGGU

P4/14 CLAUDIA - KONSERT MINGGU KEP-8

P3/14 AKIM - KONSERT MINGGU KE-8

P2/14 KEDUDUKAN - KONSERT AF7 MINGGU KE-8

P1/14 PEMBUKAAN - KONSERT AF7 MINGGU KE-8

Sunday, April 26, 2009

P13-13 PENYINGKIRAN - KONSERT AF7 MINGGU KE- 7

P12-13 MENUJU PUNCAK - KONSERT AF7 MINGGU KE- 7

P11-13 PERSEMBAHAN WANITA - KONSERT AF7 MINGGU KE 7

P10-13 ISMA(b) - KONSERT AF7 MINGGU KE- 7

P9-13 ISMA(a) - KONSERT AF7 MINGGU KE -7

P8-13 HAFIZ - KONSERT AF7 MINGGU KE- 7

P7-13 YAZID - KONSERT AF7 MINGGU KE-7

P6-13 AISHAH - KONSERT AF7 MINGGU KE 7

P5-13 AKIM - KONSERT AF7 MINGGU KE-7

P4-13 CLAUDIA - KONSERT AF7 MINGGU KE-7

P3-13 ARIL - KONSERT AF7 MINGGU KE-7

P2-13 KEDUDUKAN - KONSERT AF7 MINGGU KE-7

P1-13 PEMBUKAAN - KONSERT AF7 MINGGU

Sunday, March 08, 2009

Demam Akademi Fantasia Ke-7 telah bermula

Senarai 10 calon pelajar lelaki

af7-amim

1. AMIM (Abdul Hamim bin Haji Suleiman, 21, Johor Bahru, Johor) –GAGAL

af7-ab

2. AB (Abraham Edwin Dungot, 26, Ranau, Sabah) (Top 4 program One In A Million 2) - GAGAL

af7-akim

3. AKIM (Afiq Hakim bin Ahmad, 18, Johor Bahru, Johor) - BERJAYA

af7-obri

4. OBRI (Ahmad Sobri bin Hasmuni, 24, Johor Bahru, Johor)

af7-kelana

5. KELANA (Kelana bin Ayu, 40, Bintulu, Sarawak) –GAGAL

af7-aril

6. ARIL (Khairil Azam bin Pilus, 24, Kuala Lumpur) (pengacara/peserta Gangstarz-adik Izwan Pilus) - BERJAYA

af7-hafiz

7. HAFIZ (Mohd. Hafiz bin Mohd Suip, 19, Kuching, Sarawak) - BERJAYA

af7-qhaud

8. QHAUD (Mohd Qhauhd bin Abdul Rashid, 25, Selangor)

af7-sidi

9. SIDI (Mohd. Rashidi bin Mohamad Isa, 27, Ipoh, Perak)

af7-yazid

10. YAZID (Mohd. Yazid bin Ibrahim, 22, Johor Bahru, Johor).- BERJAYA

Senarai 10 calon pelajar perempuan

af7-faezah

1.  FAEZAH (Alpaezah binti Manaf, 20, Keningau, Sabah) –GAGAL

af7-cabby

2. CABBY (Cabrine Blaire Bernard Solibun, 20, Kota Kinabalu, Sabah) –GAGAL

af7-claudia

3. CLAUDIA (Claudia Fay Geres, 24, Kuching, Sarawak)

af7-isma

4. ISMA (Ismaliza binti Ismail, 30, Kuala Lumpur) (kakak Tomok - isteri Zul 2by2) – BERJAYA

af7-lizda

5. LIZDA (Lizda Nuryanti binti Abidin, 27, Tawau, Sabah) (isteri Ezany) – GAGAL

af7-adila

6. ADILA (Nas Adila binti Mohd Dan, 23, Johor Bahru, Johor) (Artis Rakaman)

af7-zizi

7. ZIZI (Nur Fazelah @ Zizie binti Mohd Tahil)

af7-rubisa

8. RUBISA (Rubisa binti Tiasin; 23, Kota Marudu, Sabah)

af7-aishah

9. AISHAH (Siti Aishah binti Bujang, 18, Kuching, Sarawak) – BERJAYA

af7-rini

10. RINI (Zuzafrini binti Zulkifli, 26, Kajang, Selangor)

Monday, July 28, 2008

Anjakan terbaru Nubhan



Oleh AMIRUL ANNUAR ABIDIN

NUBHAN kini kian gigih menempa nama.

UNTUK menempa nama dalam industri hiburan yang penuh dengan pelbagai cabaran ini bukan sesuatu yang mudah.

Pelbagai perkara perlu dikorbankan dan dititikberatkan demi tuntutan keadaan yang senantiasa ada kalanya berada di luar kotak pemikiran.

Hakikat tersebut sememangnya diakui oleh pemenang tempat ketiga Akademi Fantasia 6, Ahmad Nubhan Ahamad yang kini semakin laris bak pisang goreng panas walaupun tidak menjadi juara dalam program realiti kegemaran ramai itu.

Biarpun baru setahun jagung bergelumang dalam industri seni, anak jati Negeri Sembilan ini pantas disunting oleh Artistes United Records (AUR) milik pelantun soprano popular, Ning Baizura selaku pengarah yang turut menempatkan dua anak didiknya sebelum ini iaitu Nikki dan Yanie.

Bakal melalui satu fasa pengurusan yang baru, Nubhan kini tidak menoleh ke belakang lagi dengan termeterainya kontrak 3 tahun melalui kolaborasi antara (AUR) bersama Maestro Talent and Management Sdn Bhd (Maestro).

Ketika ditanya dengan kredibilti Ning sebagai pelantun bertaraf diva apakah tidak memberikan tekanan kepada dirinya, Nubhan menjelaskan, bahawa untuk melakukan sesuatu perkara pada permulaannya bukan mudah.

Semuanya bermula daripada pihak Maestro.

“Bagi saya, bukan senang untuk memulakan sesuatu perkara yang tanpa usaha, kerana itu saya menjadikan peluang keemasan ini sebagai platform untuk saya melakukan yang terbaik.

“Dimarahi itu adalah perkara biasa, tidak salah jika saya kata itu adalah adat yang perlu dilalui oleh bakat baru seperti saya,” jelas Nubhan ketika diminta mengulas mengenai disiplin dan pengalaman baru yang dilaluinya bersama pengursan AUR.

Rancak meneruskan bicara, Nubhan berkata, dia kini giat menjalankan sesi latihan vokal dan pihak AUR juga katanya, turut memberi tumpuan kepada imej yang lebih bersesuaian dengan jejaka berusia 22 tahun ini.

“Sekarang ini saya sudah mula menjalani latihan vokal demi untuk memantapkan lagi persembahan.

“Untuk album pula masih lagi dalam perancangan dan saya semestinya saya akan menumpukan latihan dari segi vokal bagi menghasilkan nada suara yang lebih baik,” kata Nubhan ketika ditemui dalam sesi majlis sepetang bersama Nubhan di Bora Ombak, Ampang, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Penubuhan kelab peminat
Bercerita pula tentang penubuhan kelab peminat, kata Nubhan, Objektifnya adalah untuk para peminat memberikan sokongan kepada dirinya dan menjalinkan hubungan dengan lebih Hadir sama di majlis mesra bersama peminat.

“Alhamdulillah, macam kelab-kelab peminat yang lain, ditubuhkan adalah untuk memberi semangat dan sokongan kepada artis itu,” jelasnya lagi.

Ketika ditanya tentang tema warna oren yang digunakan dalam kelab peminatnya yang sebelum ini turut digunakan oleh rakan senior seperjuangannya Zahid, apakah nanti Nubhan tidak takut akan dituduh menjadi peniru warna tema yang telah digunakan oleh Zahid.

“Bercakap tentang warna oren ini, saya rasa, suka warna oren kerana itulah saya memilih oren sebagai warna tema untuk kelab peminat saya,” kata Nubhan.

Wednesday, February 20, 2008

Akademi Fantasia dan hos baru

Selepas Akademi Fantasia ke-3 (AF3) berakhir dengan menobatkan Mawi sebagai juaranya, aku bagaikan kurang 'bernafsu' untuk menonton AF. Aku tak tahu mengapa tapi mungkin aku merasakan industri muzik telah pun mempunyai ikon baru iaitu Mawi dan industri tak perlu tercari-cari Mawi ke-2.

Namun kini aku bagaikan teruja untuk menantikan kehadiran AF6 kerana setelah tiga tahun selepas Mawi, industri memerlukan ikon baru untuk memeriahkan lagi industri muzik tanahair. Bukan untuk menidakkan kehebatan dan kepopularan Mawi tetapi kesinambungan kejayaan rancangan realiti Akademi Fantasia perlu diteruskan.

Pengunduran pengacara paling popular, Aznil Haji Nawawi dari Akademi Fantasia pada musim ke-5 yang lalu pada mulanya dilihat bakal menjerumuskan AF ke jurang kehancuran. Apatah lagi rancangan itu dilihat kehilangan taringnya selepas AF3 kerana elemen-elemen drama yang menjadi rencah utamanya terlalu mudah untuk dijangka oleh penonton.

Strategi bijak pihak Astro dengan membongkar rahsia AF6 secara perlahan-lahan telah berjaya untuk menarik penonton untuk sentiasa mengikuti perkembangannya. Dimulai dengan keterbukaan AF untuk menerima 'warga veteran', pengenalan Ramli MS sebagai pengetua baru dan pengenalan hos bersama AC Mizal serta Sarimah untuk mengendalikan AF6 bagaikan memberi nafas baru ke atas rancangan ini.

Konsert pertama rancangan AF6 yang dijangka diadakan pada 8 Mac 2008 pastinya akan menjadi kayu pengukur samada rancangan ini masih popular atau tidak kerana pada masa yang sama Demam Pilihanraya ke-12 sedang berlangsung.

Friday, May 04, 2007

AF Extra Minggu 8 Hari Ke-5 Bahagian 1:

Mila pagi tu mendapat gelang tangan yang tertulis namanya daripada Mr.Cam. Habis semua orang kat akademi dia tunjukkan gelang tangan tu.

Aku tengok Ebi jalan terkengkang. Kenapa? Akademi Hospital ada pesakit baru ke? Heliza pulak merajuk kat Mr.Cam sebab Mr.Cam tak beri dia apa-apa.

Pagi tu bebudak AF5 sibuk bercerita pasal hantaran kahwin semasa makan. Candy pula menerima hadiah anak patung harimau daripada Astro kerana memperolehi empat lampu biru semasa konsert ke-7.

Selepas itu kesemua pelajar membuat pemanasan suara untuk memastikan suara mereka tidak terkoyak sewaktu berlatih nanti. Pelajar-pelajar kemudiannya diminta untuk menyambung cerita yang dimulakan oleh pelajar lain. Macam-macam versi cerita ada. Nak tergelak aku... Nampaknya cerita diaorang tu susah untuk ditamatkan....

Tuesday, May 01, 2007

AF Extra Minggu 8 Hari Ke-2 Bahagian 4:

Bahagian ke-4 dimulakan dengan adengan Heliza diajar menari dan membuat persembahan oleh Cikgu Remy sambil dibantu oleh rakan-rakannya.

Aswad pula begitu bersungguh-sungguh untuk mempraktikkan arahan dari Cikgu Remy untuk membayangkan berada di tepi sungai sambil melihat seorang perempuan. Untuk Aswad, beliau akan membuat persembahan tanpa dibantu sebarang penyanyi.

Latihan Mila pula akan dibantu oleh Ebi dan Candy manakala Syawal pula hanya berlatih bersendirian.

Tiada apa yang menarik di klip video bahagian ini.

AF Extra Minggu 8 Hari Ke-2 Bahagian 3:

Klip bahagian ke-3 merupakan sambungan kepada latihan menari Candy. Candy diminta untuk menjadi seksi dan gedik. Aku tengok seksi dan gedik bukanlah sesuatu yang sukar dan asing bagi Candy kerana ia sifat semuladi beliau.

Kelakar aku lihat gelagat Aswad dan Mila yang menjadi 'pelakon tambahan'. Aswad memang boleh menjadi pelakon komedi yang baik.

Heliza yang menyanyikan lagu rock Ella kulihat berjaya menjadi 'rockers buatan' dan bukan 'rockers' sebenar. Tak kena langsung..... namun kesungguhan Heliza aku kagumi.

Satu aje kekurangan Heliza ialah ia berjaya semasa latihan tetapi tidak masa konsert. Tak tahulah kenapa tapi mungkin kerana Heliza gementar. Aku rasa Heliza patut belajar dari Haziq yang nampak gementar tapi suaranya tidak bermasalah.

AF Extra Minggu 8 Hari Ke-2 Bahagian 2:

Kelas tarian dimulakan dengan Dafi dan Candy. Aku lihat Dafi bergitu bersungguh-sungguh untuk mempelajari koreografi yang diberi dan nampaknya beliau berjaya. Candy pula aku lihat macam nak menari dangdut.

Aku tak suka dengan cadangan untuk membuat prop seperti di dalam pub atau bar. Macam 'stereotype' aje sebab dah banyak kali ia dibuat terutama AF yang terdahulu. Tak ada idea lain ke? Aku harap tenaga pengajar ada idea lain yang lebih baik.

AF Extra Minggu 8 Hari Ke-2 Bahagian 1:

Bebudak AF mula masuk ke akademi. Heliza dan Mila pagi-pagi lagi dan berinteraksi dengan kamera. Mila siap bersikat lagi depan kamera.

Candy cuba nak diet tapi tak tahan sebab sarapan pagi tu sedap-sedap. Heliza kena marah lagi dengan Hasrul sebab pergi tandas tak memberitahunya.

Heliza mengadu kakinya sakit pada Hasrul dan meminta agar beliau dibawa ke klinik. Heliza kata mungkin ketuat kaki yang telah di'laser' dahulu kembali sakit.

Kelas pemanasan vokal merupakan kelas pertama pagi itu. Macam-macam gaya ada latihan mulut termasuk latihan menguap. Latihan menguap? Menguap pun ada latihan?
Aku rasa bebudak AF5 kali ini kena ada latihan kentut yang betul. Kalau tak ia akan menjatuhkan imej akademi dan pelajar-pelajarnya. Bukan tak boleh 'membuang angin' tapi janganlah ketara sangat, 'cover-cover'lah sikit biar nampak sopan.

Aku seronok melihat memek-memek muka yang paling buruk dan lakonan hantu yang dilakukan oleh para pelajar macam cerita 'Zombie Kampung Pisang'.

Dafi aku lihat menjadi hantu gatal sebab beliau cuba memeluk Candy. Heliza membaca ayat 'qursi' untuk menghalau 'hantu-hantu' tu tapi nampaknya hantu tu tak takut Heliza.

Apabila bebudak perempuan menjadi hantu, mereka menyapu bedak kat muka mereka macam hantu tapi bebudak lelaki tak takut. Malah 'hantu-hantu perempuan' tu kena ejek.

Namun bebudak lelaki kena berlakon semula dan berlakon takut dengan hantu. Pemenangnya adalah pelajar perempuan dan bebudak lelaki kena denda tekan tubi.

Mereka semua mendapat baju dari cerita 'Zombie Kampung Pisang'.

Monday, April 30, 2007

Konsert Ke- AF5 Konsert Menangis

'Kesilapan strategi Aizat Fan Club'.

Itulah yang dapat aku simpulkan apabila melihat Aizat mengusung keluar bagasi sambil diiringi lagu keramat Akademi Fantasia pada konsert ke-7 yang lalu.

Walaupun Aizat membuat persembahan yang terbaik pada malam itu dan mendapat empat lampu biru dari pengkritik, ia tidak akan dapat menjamin pengekalan Aizat di dalam akademi jika peminat beliau hanya menjadi penonton dan tidak mengundi.

Mungkin peminat Aizat merasa selesa apabila melihat Aizat berada di atas carta dan 'terlupa' dengan strategi yang diguna pakai oleh FC lain seperti Heliza FC yang mengundi di saat akhir atau semasa konsert. Malah penggunaan stategi mengundi di saat akhir diluahkan secara terang-terangan oleh Presiden Heliza FC semasa Debat AF yang lalu yang dibuat melalui perbualan telefon.

Aku agak kurang senang dengan kenyataan Menteri Besar Pahang iaitu Datuk Seri Adnan Yaacob yang menyatakan bahawa pengundi Malaysia tidak bijak apabila tidak mengundi pelajar AF yang berbakat.

Bapa Aizat, Dato' Amdan bin Mat Din


Namun aku bertambah keliru apabila MB itu memaklumkan bahawa beliau menyokong Aizat hanya kerana bapa Aizat, Datuk Amdan bin Mat Din, memohon jasanya untuk memberi sokongan ke atas anaknya itu. Jadi adalah MB itu seorang yang bijak apabila menyokong hanya kerana Aizat merupakan anak kepada bekas murid beliau?

Aku takut kenyataan MB itu akan menguat dan menambahkan spekulasi yang menyatakan bahawa bapa Aizat menggunakan pengaruh dan kedudukan beliau untuk mempertingkatkan undian anaknya. Bahaya! Kesian Aizat nanti.....

Aku juga kurang bersetuju apabila Hattan yang juga pengkritik tetap menyatakan bahawa penonton AF buta seni dan tidak tahu menilai bakat pelajar-pelajar AF. Kenyataan beliau itu agak 'ketinggalan dan kebelakang' dan seolah-olah menghina penonton AF5.

Namun benarkah penonton dan peminat AF buta seni? Adakah undian AF hanya berdasarkan suara dan bakat sahaja?

Aku pasti Aizat dipaksa untuk mengusung bagasi beliau bukan kerana fizikal atau paras rupa beliau, tetapi lebih kepada sikap dan perangai yang 'kurang menyenangkan' Aizat di dalam akademi.
Malah aku juga tidak selesa dengan sikap 'tunjuk pandai' dan 'menunjuk-nunjuk' yang dipamerkan oleh Aizat walaupun beliau memohon maaf di atas keterlanjuran beliau semasa ke udara di Radio Era. Malah Aizat sendiri mengakui bahawa cara teguran beliau terhadap rakan-rakannya di akademi agak kasar dan keras.
Namun pastinya permohonan maaf itu telah terlambat dan tidak mungkin akan membawa beliau kembali ke akademi jika diambilkira dengan format 'pergi tak kembali' AF kali ini. Ini kerana AF5 kali ini tiada AFMasuk.
Konsert ke-7 AF5 yang lalu juga memperlihatkan kebangkitan Aswad setelah di'balun' dan dihentam cukup-cukup oleh Cikgu Shafie di dalam diari. Malah kesungguhan Aswad untuk memperbaiki diri beliau dan kecemerlangan beliau semasa konsert merupakan 'bom jangka' yang telah lama ditunggu oleh peminat-peminat beliau termasuk aku.

Mungkin Aswad tidak menyedari bahawa beliau mempunyai aura yang tersendiri. Jika tidak sudah tentu Aswad telah tersingkir lebih awal.


Ini kerana Aswad bukanlah dari keluarga yang berada yang memungkinkan ahli keluarga beliau mengundi untuk beliau. Aswad juga tidak mempunyai wajah yang comel atau kacak yang menjadi kegilaan remaja wanita. Malah Aswad juga tidak mempamerkan sebarang peningkatan dalam persembahan selepas persembahan pertama beliau di konsert ke-2 AF5. Jadi kenapa Aswad tidak pernah berada di tangga terbawah?????



Sebelum Konsert:
01. Ebi - 17%
02. Dafi - 17%
03. Aizat - 14%
04. Shawal - 13%
05. Heliza - 10%
06. Aswad - 10%
07. Candy - 10%
08. Mila - 9%


Selepas Konsert:
01. Ebi - 17%
02. Aswad - 14%
03. Mila - 13%
04. Candy - 13%
05. Dafi - 12%
06. Heliza - 11%
07. Shawal - 11%
08. Aizat - 10%

Monday, April 23, 2007

Konsert Ke-6 AF5 tidak membosankan

"Memang tidak membosankan". Itulah yang dapat aku rumuskan untuk konsert mingguan AF5 kali ini. Kebanyakan pelajar dapat menunjukkan persembahan yang baik atau sekurang-kurangnya tidak terlalu teruk.

Tuesday, April 17, 2007

Diari 17-04-2007

Aku tak faham betul dengan bebudak AF5 kali nie. Macam-macam penyakit yang dia orang ada. Sebijik macam Akademi Hospital.
Jika semalam Ebi sakit mata, hari nie giliran Shawal pulak sakit bahu. Terpaksa Astro bawak dia ke tempat urut. Manjanya badan diorang. Entahlah....



Kelakar betul aku tengok Mila.... ada ke masak popiah pakai microwave... Nasib baik tak berasap microwave tu. Nampak sangat tak pernah masak awek sorang nie.





Heliza pulak aku lihat beria-ia nak mengajar Dafi lagu cina. Cara beliau tu boleh mengundang kontoversi dan boleh menimbulkan kemarahan peminat Dafi.
Aku takut undian Heliza akan terjejas. Sekarang nie pun undian Heliza semakin hari semakin merudum.


Cik Mila kita pulak sibuk menguji suara pontianaknya. Agaknya dia nak buat persediaan untuk berlakon cerita pontianak bila dia keluar nanti.








Kelas Bahasa Inggeris hari ini memberi penekanan dan fokus berkaitan komunikasi ketika melakukan perhubungan menggunakan telefon.



Hari ini cikgu tarian yang selalunya sibuk (atau buat-buat sibuk) telah hadir dan dapat meluangkan masa bersama pelajar AF5 nie. Macam tulah cikgu.... takkan pembantu aje yang datang...
Seperti biasa Cikgu Linda akan memberikan penekanan ke atas koreografi tarian "Menuju Puncak" agar ia nampak lebih baik berbanding minggu-minggu sebelumnya.



Nampaknya hari ini anak Cikgu Jasmin dan kucingnya telah menjadi 'tetamu' pelajar-pelajar AF5. Alamak Astro.... 'kejutan' nie dah basi dah.... Bab-bab kucing nie dah stereotype sangat kat Akademi Fantasia. Takkan nak buat benda yang sama.
Nampak sangat anak Cikgu Jasmin nak pun nak tumpang glamour maknya. Aku rasa lain kali tak payahlah bawak binatang-binatang peliharaan kat dalam akademi tu. Kalau nak bawak pun bawaklah binatang-binatang liar macam buaya ke, harimau ke.... barulah 'best'.

Mata Ebi yang sakit pada hari semalam nampaknya sudah sembuh... Alhamdulillah... semakin berkurang pesakit kat wad Akademi Hospital. Tinggal Shawal aje yang belum sembuh.

Sepanjang aku menonton Diari AF5, cuma Kelas Pemanasan Vokal sahaja yang aku rasa lain dari yang lain dan amat menarik. Mungkin kerana tenaga pengajarnya baru dan masih mempunyai perbagai idea-idea baru.

Cikgu Shafi hari ini diperlihatkan memberi tumpuan kepada nyanyian pelajar-pelajar perempuan aje. Mana adil.....

Sunday, April 15, 2007

Yin - Doa & usaha rakyat Malaysia

Sebaik sahaja menonton konsert AF5 minggu ke-5 di Astro Ria, aku menukar saluran ke TV3 untuk menonton berita.
Aku benar-benar terkejut apabila mendapati adik Yin atau nama sebenarnya Muhammad Nazrin Shamsul Ghazali, 5 yang telah hilang semenjak 31/3/2007 telah kembali ke pangkuan keluarga.
Alhamdulillah... akhirnya doaku dan doa sebahagian besar rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama akhirnya termakbul jua. Terima kasih kepada pasangan warga Myanmar yang telah memelihara adik Yin selama ini.

Thursday, March 01, 2007

Bakti artis Johor berbaloi

Oleh Nor Akmar Samudinakmar@hmetro.com.my (Harian Metro 1/3/2007)
Konsert Amal Kasih Anak-Anak Johor kutip RM647,500 walaupun sasaran cuma RM400,000WALAUPUN persiapan untuk Konsert Amal Kasih Anak-Anak Johor dibuat tidak sampai sebulan namun ia berjaya melebihi sasaran.
Konsert amal itu diadakan pada Ahad dan Isnin lalu di Stadium Tan Sri Datuk Hassan Yunus, Larkin, manakala majlis makan malam pula di Hotel The Zon Johor, Johor Bahru (JB).
Pengerusi Program, Datuk A Rahman Hassan, berkata pihaknya meletakkan sasaran kutian RM400,000, namun ia melangkaui sasaran apabila berjaya mengumpul RM647,500 termasuk kutipan daripada jualan tiket konsert dan sumbangan individu serta korporat. “Sasaran awal saya sekitar RM400,000.
Pada saya, dengan persiapan yang agak singkat itu, cukuplah jika berjaya mengumpul sebanyak itu. “Ternyata niat yang baik itu direstui Allah SWT. Dengan kejayaan program ini pada saya bukan tertakluk pada masa tetapi komitmen yang diberikan pelbagai pihak terutama artis.
“Mengikut persetujuan awal, semua artis yang sudi menjayakan konsert ini setuju tanggung sendiri belanja makan minum, penginapan dan pengangkutan.
“Barangkali kerana konsert itu dibuat dengan hati yang ikhlas dan bertujuan baik, keadaan berubah apabila pengangkutan dari Kuala Lumpur ke JB dapat disediakan termasuklah penginapan dan makan minum yang sebahagiannya ditaja Hotel The Zon dan Yayasan Bandaraya Johor Bahru.
“Ada juga yang menggunakan kenderaan sendiri terutama artis yang hanya membuat persembahan pada malam pertama,” katanya. Tambah Rahman, kerjasama rapat dengan Umno Bahagian Johor Bahru dan yayasan memudahkan segala urusan. Bahkan, konsert itu mendapat restu Ketua Umno Bahagian Johor Bahru, Datuk Shahrir Samad dan Datuk Bandar Johor, Datuk Mohd Naim Nasir.
“Mereka memberikan kerjasama cukup erat untuk menjayakan program ini. Malah, Datuk Shahrir dan Datuk Naim bersama-sama turun padang bagi memastikan segalanya berjalan lancar. “Paling mengejutkan saya pada majlis makan malam itu hanya 150 meja disediakan tetapi yang datang hampir 2,000 orang. Puas juga pihak Hotel The Zon mengubah suai kedudukan meja untuk menambahkan lagi meja dan kerusi.
“Begitu pun, ada tetamu terpaksa berdiri. Namun, itu semua tidak menghalang mereka turut serta menjayakan majlis amal itu,” katanya.Rahman berkata, program itu cukup bertuah kerana isteri Tunku Mahkota Johor yang juga selaku Presiden Khidmat Masyarakat PBSM Malaysia, Raja Zarith Sofia Almarhum Sultan Idris Shah, sudi menjadi penaung. Raja Zarith juga hadir pada kedua-dua acara amal itu.
Sementara itu, PGI Cipta Rasa Sdn Bhd dan Suara Rasa Sound & Light pula menyediakan kelengkapan muzik dan sistem bunyi untuk konsert dan majlis makan malam. Selesai majlis makan malam replika cek sejumlah RM470,000 diserahkan Tabung Bencana Banjir Johor. Hampir 6,000 penonton memenuhi stadium itu sekalipun pada siangnya hujan lebat turun.
Ternyata bayaran RM20 seorang tidak menghalang masyarakat setempat untuk berhibur sambil menderma. Ketibaan hampir 50 artis terkenal anak Johor cukup meriah apabila mereka diarak masuk ke stadium dengan kereta vintage dari Persatuan Vintage Malaysia-Singapura.Mereka yang tidak berkesempatan menaiki kereta antik itu pula diarak dengan motosikal berkuasa tinggi dari Johor Bikes.
Sambutan hebat diberikan setiap kali kereta antik dan motosikal berkuasa tinggi itu melintasi pentas utama stadium.Kedinginan malam itu dipanaskan dengan telatah dua pengacara, Aidiel Abdul Ghafar dan Tengku Azura (Kak Engku). Antara artis yang mengisi persembahan malam itu ialah Haiza, Jaafar Onn, Salwa Abdul Rahman, Rohana Jalil, Osman Kering, Datin Orkid Abdullah, Datin Azizah Mohamed, Abon, Ali Mamak, Dina (Malaysian Idol), Hamid Gurkha, Ramli Sarip, Nurul, Alina Hassan, Halil Chik, Amy Search, Ahmad Busu, Mawi, Hijjaz dan Mestica.
Tambah berseri dengan kehadiran Nurul, Spider, Rabbani, Roslan Shah, Julie Sudiro, Iesya, Hamidah Urip dan Khir Rahman. Kak Engku bukan saja sanggup mengendalikan program dua malam itu tanpa bayaran, malah selama dua hari dia berulang-alik antara KL-JB. Selesai konsert dia bergegas balik ke KL kerana esoknya dia bertugas di konti Era bersama Kiran dan Khairil, mulai jam 6 hingga 10 pagi.
“Saya balik ke KL selepas tamat konsert dan datang semula ke JB hari Isnin sebaik saja selesai tugas di pada jam 10 pagi. “Tak kisah penat sedikit kerana tugas yang sudah dimulakan perlu saya selesaikan. Keringat yang dicurahkan rasa berbayar apabila penganjuran konsert dan makan malam itu berjaya dan jumlah kutipan melebihi dari jangkaan.
“Jika program seperti ini diadakan lagi, insya-Allah saya akan berusaha tampil memberikan kerjasama Ia juga sebagai membalas semula sokongan peminat terhadap kerjaya seni saya selama ini,” katanya.
Mawi yang pada mulanya tidak dapat menyertai projek amal itu juga akhirnya turut serta demi membalas budi warga Johor yang menyokong impiannya bergelar penyanyi terkenal sejak dia menyertai Akademi Fantasi musim ketiga lalu.

Monday, February 05, 2007

Mawi paling popular

Oleh Ramlah Zainal dan Norhadiani Baharomam@hmetro.com.my (5/2/2007)

GENTING HIGHLANDS: Kontroversi terbarunya bersama pelakon, Ekin, tidak sedikitpun menggugat populariti Juara Akademi Fantasia musim ketiga, Asmawi Ani atau Mawi, 26, untuk terus mengungguli trofi Bintang Paling Popular sempena Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2006 (ABPBH06).

Lebih bermakna, Mawi mampu menyekat penguasaan penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin, 27, dengan memperoleh 261,555 undi dalam acara kemuncak ABPBH06 di Arena Of Stars di sini, malam tadi.Ketika ditemui Mawi berkata, dia menganggap kemenangannya itu sebagai rezeki.

“Syukur alhamdulilah, rezeki saya tidak putus-putus walaupun dilanda pelbagai kontroversi tahun lalu. Itu tandanya peminat masih menyokong saya. Saya juga berjanji akan mengurangkan kontroversi tahun ini.

“Saya juga tak menyangka akan menang Anugerah Bintang Popular tahun ini. Pada mulanya saya sangka Siti akan menang tapi rezeki berpihak kepada saya,” katanya.

Mengenai hadiah kereta Kia Sorento yang dimenangi, Mawi berkata, dia akan menggunakannya sendiri kerana dua kereta yang dimenangi sebelum ini sudah diberikan untuk kegunaan ahli keluarga.

Mengenai hadiah rantai berlian, penyanyi itu berkata, dia akan menyimpannya untuk masa depan. Ketika ditanya sama ada dia mempunyai hubungan cinta dengan pelakon Kawan, Ekin, Mawi enggan memberi sebarang komen.

Penyanyi kelahiran Felda Taib Andak itu membawa pulang hadiah kereta Naza Sorento 2.5 (A) bernilai RM133,232 tajaan Naza Kia Sdn Bhd dan rantai berlian kunzite sumbangan Habib Jewels bernilai RM150,000.

Mawi turut menang mudah menerusi kategori Penyanyi Lelaki Popular dan Artis Berkumpulan/Duo Popular bergandingan dengan Jamal Abdillah. Siti Nurhaliza, bagaimanapun mengekalkan kedudukannya bagi kategori Penyanyi Wanita Popular untuk tahun kesembilan.


Mengulas mengenai kekalahannya di tangan Mawi, Siti yang sudah memenangi kategori utama itu sebanyak enam kali berkata, dia tidak kecewa, sebaliknya menganggap ia rezeki Mawi.
“Siti sebenarnya tak letak apa-apa harapan untuk menang tapi lebih kepada meriahkan majlis. Tapi saya gembira dicalonkan untuk kali kesembilan dan menang kategori Penyanyi Wanita Popular juga untuk kali kesembilan.

“Siti anggap anugerah ini sebagai penghormatan peminat terhadap perjalanan karier nyanyian Siti dan sungguh tak sangka sokongan peminat masih kukuh sebelum dan selepas kahwin.

“Kemenangan ini juga memangkin semangat Siti untuk bekerja lebih keras untuk memantapkan lagi album dan karier nyanyian Siti. Ini bagi memastikan album dan nyanyian Siti berada pada tahap terbaik,” katanya.

Dalam pada itu, kejayaan Cicak-Man dan Gitu-Gitu Apek ternyata menaikkan nama Saiful Apek untuk menang dua kategeri iaitu Artis Komedi Lelaki Popular dan Pelakon Filem Lelaki Popular.Artis Komedi Wanita Popular pula dimenangi Sheila Rusly.Hero filem Melayu, Rosyam Nor hanya memenangi satu kategori iaitu Pelakon TV Lelaki Popular.
Sementara itu, lakonan yang menonjol dalam Natasha 1 dan 2 sebagai wanita malang dan terbaru Cicak- Man melayakkan Fasha menggunguli kategori Pelakon TV Wanita Popular dan Pelakon Filem Wanita Popular.

Kategori Pengacara TV Lelaki Popular dan Pengacara TV Wanita Popular terus mengekalkan juara bertahan Aznil Nawawi dan pengacara Melodi, Fara Fauzana. Berdasarkan pencapaiannya sebelum ini, Linda Onn juga menang mudah bagi kategori Penyampai Radio Wanita Popular, sekali gus terus mempertahankan kejayaan yang dikecapinya enam tahun berturut-turut.

Bagi kategori Penyampai Radio Lelaki Popular, trofi kemenangan masih dipegang juara bertahan, Halim Othman.
Bagi kategori Artis Baru Wanita Popular dimenangi Farawahida bersandarkan bakat besarnya sebagai penyanyi.Auranya yang dikatakan bakal menggantikan Mawi membantu Faizal AF4 memancing undi untuk memenangi kategori Artis Baru Lelaki Popular.
Sementara Rabbani terus mengekalkan kedudukan mereka sebagai Penyanyi Nasyid Popular.Anugerah Khas Bintang Popular disampaikan kepada Datuk Jamil Sulong, manakala Anugerah Biduan Veteran diberikan kepada Raja Pop Yeh Yeh, Jefrey Din.

Datin Umi Kalthum dianugerahkan Seniwati Veteran.Acara kemuncak ABPBH06 yang berlangsung dalam suasana prestij disiarkan secara langsung menerusi TV3 dan stesen radio Era. Hadir sama, Pengerusi Media Prima Berhad, Datuk Seri Abdul Mutalib Mohamed Razak; Pengarah Urusan Kumpulan Media Prima Berhad, Abdul Rahman Ahmad; Ketua Pegawai Eksekutif NSTP, Datuk Syed Faisal Albar; Ketua Pengarang Kumpulan NSTP, Datuk Hishamuddin Aun dan Pengarang Kumpulan Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Datuk Manja Ismail.
Lebih 6,000 penonton hadir menyaksikan acara lebih dua jam itu.Anugerah ABPBH2005 kali ini diacarakan pasangan pelakon dan pengacara, Raja Azura dan Fauziah Datuk Ahmad Daud.

ABPBH06 anjuran Berita Harian, memasuki edisi ke-20 tahun ini dan kekal sebagai acara pengiktirafan paling berprestij bagi dunia hiburan tanah air kerana menggabungkan semua penggiat seni termasuk dalam bidang perfileman, muzik dan penyiaran.




Mawi pertahan gelaran Bintang Paling Popular

Oleh Akmal Abdullah (Berita Harian 5/2/2007)

GENTING HIGHLANDS: Penyanyi popular, Asmawi Ani atau Mawi dinobatkan oleh pembaca akhbar ini sebagai Bintang Paling Popular pada majlis Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2006, yang berlangsung di sini, malam tadi.

Mawi, 25, yang meraih 261,555 undi, memenangi gelaran itu untuk tahun kedua berturut-turut selepas mengetepikan saingan kelompok empat lagi artis yang mendapat undi tertinggi iaitu Fasha Sandha, Datuk Siti Nurhaliza, Saiful Apek dan Rosyam Nor.

Berikutan kemenangan itu, Mawi meraih hadiah barang kemas tajaan Habib Jewels Sdn Bhd bernilai RM200,000 dan kenderaan Naza Sorento 2.5 (A) tajaan Naza Kia Sdn Bhd berharga RM143,000.

Mawi turut dipilih memenangi kategori Penyanyi Lelaki Popular dan berkongsi trofi Artis Berkumpulan/Duo Popular bersama penyanyi Jamal Abdillah. Trofi Bintang Paling Popular 2006 disampaikan Ketua Pengarang Kumpulan The New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP), Datuk Hishamuddin Aun pada majlis kemuncak ABPBH 2006 di Arena of Stars, di sini.Hadir sama, Pengarang Kumpulan Berita Harian Sdn Bhd (BHSB), Datuk Manja Ismail.

Anugerah Khas Bintang Popular diberikan kepada pengarah veteran, Datuk Jamil Sulong sementara Anugerah Biduan Veteran dihadiahkan kepada penyanyi 60-an, Jefrydin manakala Anugerah Seniwati Veteran disampaikan kepada Datin Umi Kalthum.

Majlis anugerah gilang-gemilang itu turut disiarkan secara langsung menerusi TV3 dan radio Era. Lebih 5,000 penonton hadir mengikuti acara berkenaan yang berlangsung selama dua setengah jam di arena itu.

Sementara itu, Fasha Sandha dan Saiful Apek membuat kejutan apabila masing-masing terpilih menang dua kategori yang dipertandingkan dalam ABPBH 2006.

Fasha meraih gelaran Pelakon Filem Wanita Popular selepas mengetepikan saingan Erra Fazira dan Nasha Aziz yang menjadi pencabar terdekatnya, serta kategori Pelakon TV Wanita Popular dengan mengenepikan Eja dan Rita Rudaini.

Saiful yang mempertahankan kategori Artis Komedi Lelaki Popular, merampas gelaran Pelakon Filem Lelaki Popular yang sebelum ini kerap dimenangi Rosyam.

Bagaimanapun, Rosyam berjaya mempertahankan kemenangannya dalam kategori Pelakon TV Lelaki Popular.

Siti Nurhaliza pula terus mencatat kejayaan membanggakan apabila memenangi kategori Penyanyi Wanita Popular buat kali ke-10 sekali gus mempertahankan gelarannya sejak kali pertama mengunggulinya pada ABPBH 1997.

Kumpulan Rabbani turut mempertahankan reputasinya apabila dipilih meraih kemenangan dalam kategori Penyanyi Nasyid Popular, manakala Sheila Rusly sekali lagi membawa pulang gelaran Artis Komedi Wanita Popular.

Bagi kategori Artis Baru Lelaki Popular dan Artis Baru Wanita Popular masing-masing dimenangi bakat baru, Faizal AF4 dan Farahwahida.Pemenang bagi kategori Pengacara TV Lelaki Popular dan Pengacara TV Wanita Popular disandang bintang yang sama seperti beberapa tahun sebelumnya, iaitu Aznil Nawawi dan Fara Fauzana.

Halim Othman dari stesen Sinar FM dan Linda Onn dari radio Era turut berjaya mempertahankan kemenangan masing-masing bagi kategori Penyampai Radio Lelaki Popular serta Penyampai Radio Wanita Popular.ABPBH 2006 ialah edisi ke-20 penganjurannya oleh Berita Harian, iaitu acara yang menggabungkan penganugerahan berdasarkan undian peminat untuk artis dan selebriti yang terbabit dalam bidang perfileman, nyanyian dan penyiaran.

Tuesday, January 16, 2007

Syarikat Rakaman Membunuh Artis

Aku kadang-kala simpati dengan nasib artis-artis Malaysia ketika ini. Di mana-mana corong radio pastinya akan berkumandang irama dan lagu dari artis-artis Indonesia yang pastinya akan sedap jika setiap hari pendengar diasak dengan lagu yang sama. Malah tidak keterlaluan dikatakan bahawa lagu-lagu dari Indonesia kini menguasai sebahagian besar carta muzik di negara kita.
Artis-artis Indonesia juga sering dipanggil untuk mengadakan persembahan secara besar-besaran di negara kita samada ditaja oleh syarikat gergasi tempatan atau dianjurkan oleh promoter itu sendiri. Ramai atau sedikit penonton yang menonton sesuatu konsert itu bukan satu halangan kerana yang penting artis tersebut bukan artis tempata. Artis Malaysia bukan sahaja tidak dipanggil untuk membuat persembahan di acara-acara gergasi, malah di pub-pub juga mereka dipinggirkan. Kenapa? Bagus sangatkah artis Indonesia tu?
Sebenarnya ancaman dan tekanan ke atas artis Malaysia itu bukannya datang dari luar tetapi dari dalam negara kita sendiri. Malah musuh nombor satu yang menjadi penyebab berleluasanya gejala cetak rompak dan kebanjiran artis-artis Indonesia adalah syarikat rakaman Malaysia sendiri.
Jika dulu 'ketegasan' syarikat-syarikat rakaman untuk tidak menurunkan harga CD dan VCD dipercayai menjadi penyebab berleluasanya gejala cetak rompak. Harga yang tinggi menyebabkan pembeli beralih arah kepada bahan yang 'haram' tetapi masih sedap sepertimana yang 'halal'.
Kenapa takut untuk menurunkan harga? Tidakkah syarikat rakaman tahu bahawa sebarang penurunan harga ke atas CD dan VCD walaupun sedikit akan menyebabkan penjualan mereka meningkat dengan kadar yang lebih tinggi? Mungkin syarikat rakaman Malaysia begitu 'bodoh' dalam membuat perkiraan ekonomi. Kenapa syarikat rakaman tidak boleh menganggap penurunan harga itu sebagai salah satu strategi promosi produk-produk mereka?
Malah tindakan syarikat-syarikat rakaman untuk meletakkan hanya satu atau dua sahaja lagu yang sedap di dalam sesebuah album baru memburukkan lagi keadaan. Kalau hanya satu atau dua sahaja lagu yang sedap tentulah pembeli tidak akan membeli produk tersebut. Lebih baik dengar di radio sahaja.
Kalau nak dengar selalu, rakam sahaja lagu tersebut. Bukankah keadaan ini akan menjejaskan penjualan album tersebut? Jika keadaan ini berlaku, mereka yang telah 'terbeli' album original tersebut pastinya 'terpaksa' menjadi pembeli album cetak rompak untuk album-album lain di masa hadapan untuk mengelakkan mereka menjadi mangsa kebodohan syarikat rakaman. Malah pembeli-pembeli ini boleh dianggap sebagai mangsa penipuan sindiket rakaman artis tempatan.
Kecenderungan syarikat rakaman untuk membuat album kompilasi dan tidak mengeluarkan album-album baru juga bagaikan membunuh secara senyap industri muzik tempatan. Ini kerana jika keadaan ini berterusan, industri muzik pastinya akan ketandusan lagu-lagu baru untuk diputarkan di stesyen-stesyen radio. Jika tiada lagu baru, stesyen radio terpaksa mencari alternatif lain bagi mengisi ruang yang kosong yang telah ditinggalkan oleh artis-artis tempatan. Takkan Radio Era atau Radio Hot FM nak siarkan lagu-lagu lama? Mesti pendengar mereka akan beralih arah ke stesyen radio lain pula. Maka untuk menyelamatkan diri mereka, stesyen-stesyen radio terpaksa menyiarkan lagu-lagu Indonesia yang sememangnya mempunyai 'stok' yang banyak.
Jika kita memerhati dan meneliti lagu-lagu Indonesia yang 'menyerang' Malaysia, tidak kesemuanya bermutu tinggi. Hanya beberapa lagu sahaja yang benar-benar baik. Malah terdapat beberapa lagu lama Malaysia yang mampu menandingi lagu-lagu Indonesia. Namun apa yang kita ada kesemuanya lagu lama yang mungkin layak untuk disimpan di muzium sahaja. Namun disebabkan oleh sikap pengecut syarikat rakaman tempatan, peminat muzik Malaysia terpaksa dengan rela menerima lagu-lagu Indonesia samada baik atau tidak kerana lagu-lagu mereka masih baru dan segar.
Aku mencadangkan agar syarikat-syarikat rakaman yang pengecut dan tidak berani menanggung risiko ini agar menutup sahaja syarikat mereka. Buat menyemak sahaja! Mereka-mereka ini hanyalah penyangak bangsa yang hanya memikirkan keuntungan jangka pendek dan bukannya untuk memajukan industri hiburan demi bangsa dan negara.
Anakmuar - Aku tabik spring kat MAESTRO yang berani menjual CD dan VCD dengan harga yang murah dan sentiasa berterusan mengeluarkan album-album baru. Inilah baru 'hero' industri hiburan.

Tuhan Tolonglah Vince

Oleh Nor Akmar Samudinakmar@hmetro.com.my
ALBUM pertama Vincent Chong, 27, yang memuatkan lagu Mengapa Harus Cinta berjaya meletakkan penyanyi itu dalam suasana selesa di persada seni. Kehadiran klip video lagu itu turut membantu hingga lagu itu cepat melekat di hati peminat.
Namun laluan Vince agak berliku apabila muncul album kedua, Janji Vince yang dianggap kurang menyebelahi nasib anak muda itu. Bagaimanapun, berbekalkan jiwa seninya yang kental, Vince tidak pernah menganggap ia satu kegagalan.
Sebaliknya menjadi pemangkin kepadanya untuk terus menghasilkan yang terbaik. Katanya, dia kini sibuk membuat persediaan untuk melancarkan album pembungkusan semula menggabungkan lagu terbaik dari album pertama dan keduanya.
“Album itu juga akan menyisipkan satu lagu baru ciptaan komposer Indonesia, Tuhan Tolonglah dan satu lagi lagu ciptaan saya sendiri, Percayalah Sayang. “Ia diberi tajuk The Best Of dan album itu mengandungi 16 lagu yang mengembalikan kenangan peminat kepada album pertama dan kedua saya,” katanya.
Sebagai anak kacukan juga, Vince mempunyai keistimewaan menguasai bahasa Melayu, Kantonis dan Inggeris serta sedikit Mandarin. Kebiasaannya, untuk persembahan makan malam dan korporat, Vince menyanyikan lagu Melayu, Inggeris dan Mandarin.
“Sayang pula jika saya tidak menghasilkan album Mandarin. Oleh itu, syarikat rakaman memberi peluang kepada saya muncul dengan album Mandarin. Ia adalah projek khas saya dengan mereka.“Disebabkan saya kurang mahir berbahasa Mandarin, saya kini mengikuti kelas Mandarin. Bahasa Mandarin lebih sukar dari Kantonis tetapi pasaran lagu itu (Mandarin) lebih meluas.
“Lenggok lagunya juga boleh dipelbagaikan. Sekarang ini pada peringkat mengumpul bahan. Dengan hadirnya album Mandarin nanti, saya berharap dapat meluaskan pasaran ke Taiwan dan China. “Selama tiga bulan mengikuti kelas Mandarin saya fokuskan kepada kemahiran berkomunikasi bagi mendekatkan diri dengan peminat.
“Jangan pula ada beranggapan saya meminggirkan peminat tempatan. Saya masih anak Malaysia yang mengutamakan peminat di sini.“Namun dengan sedikit kelebihan diberi Tuhan, saya berharap boleh meluaskan kerjaya nyanyian ke peringkat antarabangsa,” katanya.Vince atau nama sebenarnya, Vincent Chong Ying Cern berkata, pada masa sama dia juga mencipta lagu untuk penyanyi lain.
Sempena Anugerah Industri Muzik ke-14 (AIM14) yang akan berlangsung pada 28 April ini, Vince antara artis yang akan menjayakan konsert prelude AIM14. Konsert itu akan berlangsung setiap Jumaat, jam 8.30 hingga 9.30 malam di ntv7 selama 13 minggu. Ia bermula 2 Februari hingga 27 April ini.

Hubungan Mawi- Faizal ‘panas’

SEBELUM ini ‘perang dingin’ di antara juara Akademi Fantasia musim ketiga dan keempat, Asmawi Ani atau Mawi dan Faizal Ramli, hangat diperkatakan.

Pemerhati industri hiburan melihat Faizal bakal mengambil alih tempat Mawi sebagai penyanyi lelaki popular jika kontroversi yang dikaitkan kepada pemenang tujuh kategori di Anugerah Era pada Ogos lalu itu tidak dihentikan.



CERIA...Faizal bersama Aznil,Raja Azura, Izwan Pilusdan Fazli Zainal mengikuti rombongan promosi ABPBH06 di utara.

Kenyataan itu didakwa menimbulkan rasa kurang senang di kalangan peminat Mawi mahupun penyanyi yang berasal dari Felda Taib Andak, Kulai, Johor itu sendiri sehingga tercetusnya perang dingin.Dalam berhadapan situasi ini, Faizal selaku ‘adik’ dikatakan banyak mengalah dan membiarkan apa juga yang dilakukan kepada diri dan kerjayanya.


Mawi sewaktu ditemui di jelajah promosi Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2006 (ABPBH06) yang diadakan di Pulau Pinang baru-baru ini, bagaimana pun menafikan dakwaan itu.Katanya, dia tidak pernah memburuk-burukkan Faizal kerana tiada sebab untuknya berbuat demikian.


AKRAB...Mawi dan Faizal nafi wujud perang dingin antara mereka.

“Perkara ini sudah dibangkitkan sejak dulu lagi sebaik saja Faizal muncul juara Akademi Fantasia musim lalu. Saya sendiri tidak tahu mengapa ada orang cuba membanding-bandingkan di antara saya dengan Faizal.


“Penjelasan mengenai perkara ini sudah pun saya buat sebelum ini, jadi kenapa ia ditimbulkan kembali? Mungkin kerana ramai orang membandingkan kami membuatkan ada pihak membuat tanggapan bahawa saya cuba memburuk-burukkan Faizal.


“Sebaik saja Faizal muncul juara dan bernaung di bawah syarikat rakaman sama, saya selalu memberi sokongan kepadanya. Hubungan kami baik seperti adik-beradik. Rasanya semua orang tahu perkara itu.


Bukankah masing-masing punya peminat sendiri?” katanya.Sepanjang promosi ABPBH06 berlangsung di utara, isu perang dingin antara dua juara AF ini turut dijadikan modal untuk mengusik. Apatah lagi Faizal yang turut sama mengikuti rombongan dalam bas sering menjadi bahan usikan rakan-rakan.


Kata mereka, bagaimana penyanyi itu mahu berkongsi pentas dengan Mawi dalam keadaan perang dingin sedang meletus. Lebih daripada itu, ada yang menyindir kemungkinan Faizal tidak mungkin akan dapat naik pentas menyanyi menghiburkan peminat di utara kerana ‘abang Mawi’ sudah mengeluarkan arahannya.


Sekiranya difikirkan perkara ini tidak mungkin akan diperkatakan sekiranya ia tidak benar. Bagaimana pula rakan-rakan artis lain lebih mengetahui isu perang dingin dikaitkan antara mereka berdua.Faizal berkata, dia tidak terlalu mengambil kisah terhadap apa juga perkara yang diperkatakan orang membabitkan hubungannya dengan Mawi.


“Rakan artis lain mungkin sekadar bergurau dengan saya. Mereka berbuat demikian kerana tahu akan gosip membabitkan hubungan dingin saya dengan Mawi yang sebenarnya tidak berlaku menerusi majalah mahupun akhbar.


“Seperti kata Mawi sendiri perkara ini sudah pun dijelaskan sebelum ini dan ia tidak seharusnya ditimbulkan lagi.“Saya sendiri percaya kepada ketentuan Tuhan dan rezeki datang daripadanya. Kalau sudah tertulis rezeki saya ia tidak akan ke mana. Cakaplah apa pun ia tidak akan menjadi kudis.


“Sekarang ini, pada saya nyanyian lebih penting dan harus diberikan perhatian. Saya tidak mahu isu ‘perang dingin’ ini akan mengganggu tumpuan saya terhadap kerjaya.“Mawi mempunyai peminatnya sendiri begitu juga dengan saya. Ada juga peminat kami menyokong kerjaya seni kedua-duanya,” katanya.


Faizal turut menambah andai benar hubungannya dengan Mawi panas dan jika dingin tidak mungkin dia akan bersama-sama dengan Mawi berpadu suara mendendangkan Lagu Cinta Lagu Jiwa sewaktu menghiburkan peminat di pusat membeli-belah Queenbay, di Pulau Pinang dalam siri jelajah itu.

Lembaga hitam kacau Mawi

Oleh Nazarali Saeril (Harian Metro 16/1/2007)

KUALA LUMPUR: Selepas menjadi juara Akademi Fantasia 3 (AF3) dan bergelar bintang paling popular, Mawi bukan saja menghadapi pelbagai kontroversi, malah sering mengalami gangguan makhluk halus.
“Saya pernah ditekup mulut dan ditarik kaki oleh lembaga perempuan lengkap berpakaian dan bertudung merah ketika berbaring untuk tidur.“Ketika itu, saya mengalami kesukaran untuk bernafas dan ia menyebabkan saya terjaga beberapa kali daripada tidur,” kata Mawi kepada Harian Metro, semalam.
Anak kelahiran Felda Taib Andak, Kulai, Johor itu mengakui gangguan berkenaan menyebabkannya gelisah dan bimbang untuk tidur kerana takut berlaku perkara tidak diingini. “Gangguan lembaga wanita berpakaian merah itu hanya berlaku sekali tetapi saya menganggap ia yang paling menakutkan.
“Selain itu, hampir setiap malam saya diganggu pelbagai lembaga hitam dan mengerikan ketika cuba tidur. Ada kalanya seolah-olah benar-benar berlaku tetapi saya anggap ia mainan tidur saja,” katanya.Menurut Mawi, apa yang menghairankan, gangguan itu bukan saja berlaku di kediamannya di ibu kota tetapi ia seolah-olah mengejarnya ke mana-mana lokasi yang dituju untuk tugasan atau persembahan.
Walaupun tidak menganggapnya perkara serius, Mawi sentiasa berhati-hati kerana bimbang mungkin ada pihak kurang senang dengannya atau kariernya yang sedang di kemuncak. “Saya menyedari mula mengalami gangguan berkenaan sejak mula menceburkan diri dalam bidang nyanyian tiga tahun lalu. “Sehingga kini, ia masih lagi ada tetapi tidak sehebat seperti ketika pembabitan awal saya dalam bidang ini,” katanya.
Mawi bagaimanapun tidak mahu berprasangka buruk terhadap mana-mana pihak berikutan kejadian menakutkan itu kerana menurutnya, ia boleh berlaku kepada sesiapa saja. Dia kini tidak mahu terlalu memikirkan perkara itu kerana lebih baik fokusnya ditumpukan dalam mengembangkan kerjayanya.
“Saya tidak pernah disantau atau dibuat orang oleh pihak tertentu menggunakan ilmu hitam dan sebagainya. “Namun, untuk mengelakkan kejadian seperti itu, saya ada mengamalkan bacaan ayat suci tertentu kerana percaya hanya Allah s.w.t yang mampu melindungi hamba-Nya,” katanya.
Kata Mawi, dia tetap percayakan perkara ghaib tetapi tidak menganggap ia lebih berkuasa daripada Allah s.w.t.“Walaupun diganggu perkara ghaib, saya tetap akan berdoa memohon perlindungan dan bertawakal kepada Allah S.W.T kerana Dia lebih berkuasa,” katanya.
©The New Straits Times Press (M) Berhad

Saturday, January 06, 2007

Haziq kental jiwa Melayu

Oleh Norhadiani Baharom
(Harian Metro 6/1/2007)

JIKA kebanyakan anak muda taksub dengan pemikiran Barat baik dari segi kehidupan sosial mahupun kemajuan industri seni negara itu, Haziq pula boleh dijadikan contoh sebagai remaja yang kental dengan jiwa Melayu.

Dia mahu terus berpaksikan identiti bangsa kebanggaannya, kerana itulah bila ditanya bagaimana konsep album yang diinginkan, pemuda berasal dari Kulai, Johor ini tidak teragak mengatakan irama tradisional.

Keputusan ini, sememangnya tidak mengejutkan kerana sejak bergelar pelajar AF4 lagi kecintaan Haziq terhadap irama tradisi cukup terserlah.

Disebabkan itu, Haziq hanya sedia menerima tawaran syarikat rakaman yang menyediakan peluang menghasilkan album berkonsepkan sedemikian.

“Saya tahu kehendak hati dan yakin muzik tradisi mampu diterima pendengar sekiranya ada pihak berusaha memartabatkannya.

“Saya juga tidak bimbang dikatakan ketinggalan apabila memperjuangkan lagu sebegini kerana bangga dengan muzik serta khazanah bangsa saya.

“Perlu ada usaha mengkomersialkan semula lagu-lagu tradisional supaya tidak terus hilang ditelan zaman.

“Memang tidak dapat dinafikan ada pihak menawarkan saya menghasilkan album pop namun, saya sedar kemampuan diri. Saya bukan penyanyi yang bagus untuk konsep album sedemikian.

“Jiwa saya lebih kepada lagu tradisional dan mahu berjaya sebagai penyanyi irama Malaysia. Andai ilmu nyanyian sudah cukup mantap barulah saya sedia mencuba genre muzik yang lain,” katanya.

Pun begitu, Haziq tidak menolak sekiranya album tradisional itu digabungkan dengan sedikit sentuhan komersial kerana ia salah satu cara menarik minat pendengar terutamanya remaja.

Andai impiannya menjadi kenyataan, Haziq mengimpikan lagu duet bersama penyanyi pujaannya iaitu Datuk Siti Nurhaliza, Datuk Ahmad Jais, Tan Sri SM Salim, Aspalela Abdullah dan Noraniza Idris.

Malah, dia juga mengharapkan peluang untuk bekerjasama dengan komposer hebat seperti S Atan, Pak Ngah, Ramli Sarip dan M Nasir.

Bersempena kedatangan hari lahirnya yang ke-19, Haziq mengambil kesempatan melancarkan kelab peminatnya (Haziq FC) di Grand Continental, Kuala Lumpur sekitar jam 8 malam, esok.

Pelbagai aktiviti menarik dijalankan. Selain persembahan nyanyian dari Haziq sendiri malam itu dimeriahkan lagi dengan beberapa kejutan. Bahkan semua finalis AF4 termasuk bekas tenaga pengajar dijangka memeriahkan majlis itu.

Wednesday, January 03, 2007

AF5 guna dua hos?

(Harian Metro 3/1/2007)

KUALA LUMPUR: Program realiti televisyen popular tempatan, Akademi Fantasia musim kelima (AF5) kendalian Astro berkemungkinan dihoskan dua pengacara secara bersama.

Sumber memberitahu Harian Metro, AF5 perlu menerima suntikan baru dari segi format bagi meningkat serta mengekalkan populariti dan kualiti rancangan itu berikutan saingan sengit daripada pelbagai program realiti terbitan stesen televisyen tempatan.

Katanya, penggunaan dua hos itu dipercayai satu daripada beberapa cadangan perubahan besar yang akan dilakukan Astro.

Justeru, sumber itu tidak menolak kemungkinan pengacara AF, Aznil Nawawi (gambar) bakal digandingkan dengan pengacara lain.

“Bagi saya Aznil tetap Aznil yang punyai karisma dan kreativitinya tersendiri. Aznil cukup terkenal dan mampu menarik perhatian pelbagai peringkat penonton daripada kanak-kanak hingga golongan dewasa.

“Namun, mungkin Astro boleh membuat perubahan dan mencuba gandingan Aznil bersama pengacara lain, iaitu hos wanita. Saya berpendapat hos bersama ini mampu menambah keceriaan dan menghangatkan suasana program AF,” katanya.

Sumber itu berkata, antara ciri utama bagi seseorang pengacara AF ialah berpengalaman dan berpengetahuan dalam muzik tempatan dan luar negara serta sentiasa mengikuti peralihan rancangan AF sejak musim pertama hingga keempat.

Ditanya pengacara yang boleh digandingkan dengan Aznil, sumber itu enggan mendedahkannya, sebaliknya hanya memberi pendapat umum bahawa juruhebah radio antara calon paling sesuai.

Baru-baru ini, Pengarah Kanan Program Astro, Zainir Aminullah, berkata pihaknya tidak pernah merancang menyingkir atau berhentikan khidmat Aznil selaku pengacara rancangan Akademi Fantasia musim baru.

Beliau turut menafikan kenyataan beberapa pihak sebelum ini yang mendakwa kononnya tempat Aznil akan digantikan pengacara semakin meningkat naik, Mizal Zaini atau AC Mizal untuk mengendalikan AF5.

Kontroversi membabitkan pengacara rancangan popular itu untuk musim baru mula hangat diperkatakan apabila sebuah akhbar tabloid melaporkan perkhidmatan Aznil selaku pengacara tetap akan dihentikan.

Laporan itu menggemparkan penonton setia rancangan itu. Peminat meluahkan rasa tidak puas hati dan menjadikan laman bual @15 di Astro sebagai medan untuk melepaskan kemarahan mereka terutama terhadap AC yang dikatakan akan mengambil tempat Aznil.

Pelbagai kutukan dan celaan terhadap AC dilemparkan sehingga menimbulkan rasa kurang senang di kalangan kedua-dua pengacara popular itu.

Thursday, December 28, 2006

Suara Bintang AF di peti simpanan suara M-Box

Oleh KHADIJAH IBRAHIM
(Utusan Malaysia 28/12/2006)

JANGAN terkejut kalau anda membuat panggilan kepada seorang rakan, tiba-tiba suara Mawi atau Faizal AF4 yang kedengaran di corong telefon.

Antara ungkapan yang dituturkan oleh Faizal ialah, “wa timang wa landak...jangan lupa membeli album terbaru saya.” Selepas mendengar ungkapan itu bolehlah anda meninggalkan pesanan dalam peti simpanan suara (M-Box).

Selain suara Mawi dan Faizal, anda juga berpeluang mendengar suara bintang-bintang Akademi Fantasia yang lain seperti Amylea, Edlin, Eliza, Haziq, Zahid, Farhan, Marsha dan Lotter dalam pelbagai gaya dan mesej.

Itu antara keistimewaan untuk mereka yang menggunakan sistem khidmat panggilan M-Box.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan IdotTV Sdn. Bhd., Azrin Mohd. Noor, sistem M-Box diperkenalkan sebagai pengganti ucapan yang biasa kita dengar - `Nombor yang anda dail tidak dapat dihubungi, sila tinggalkan pesanan anda.’

Cara mengaktifkannya mudah. Anda hanya perlu menaip ‘’MG ON’’ dan hantarkan kepada 22211. Untuk keterangan lanjut pengguna boleh melayari laman web M-Box di www.mbox.ms.

Bagaimanapun, menurut Azrin, buat masa ini ungkapan daripada selebriti hanya boleh didengar pada telefon pelanggan Celcom kerana ia masih di peringkat pengenalan.

Katanya lagi, penggunaan suara-suara selebriti itu diharap dapat membantu meningkatkan pendapatan mereka.

“M-Box juga dapat menambahkan sumber pendapatan kepada industri hiburan apabila para selebriti dapat mempromosikan album mereka,’’ kata Azrin pada majlis MoU kerjasama antara IdotTV dengan Maestro Talent and Management Sdn. Bhd., baru-baru ini.

Tegas Azrin, sehingga kini pihaknya masih lagi berbincang untuk menetapkan caj pada setiap panggilan.

Dia juga menjelaskan perkhidmatan M-Box yang dicipta menurut musim itu akan dikembangkan hingga keluar negara seperti Indonesia dan Bangladesh.

Sementara itu menurut Ketua Pegawai Eksekutif Maestro Talent, Freddie Fernandez, pelaksanaan M-Box secara tidak langsung dapat mengekang hak artis daripada diciplak.

“Saya percaya remaja yang meminati hiburan akan memberi sokongan terhadap M-Box kerana mereka sentiasa inginkan sesuatu yang baru.

“Malah menerusi M-Box, mereka juga dapat mengetahui perkembangan artis kesukaan dengan lebih pantas dan telus,’’ ujarnya yang menyokong penuh pemilihan bintang-bintang Akademi Fantasia sebagai pelopor untuk projek ini.